Popüler Yayınlar

19 Nisan 2011 Salı

*** AMASRA ***

GUARDİAN'DAN AMASRA'YA ÖVGÜ..
İngiliz Guardian gazetesi, Karadeniz'in en güzel 5 sahil yerleşimi arasında Amasra'yı da gösterdi. Listeye 4'üncü sıradan giren Amasra için şu ifadeler kullanıldı: "Türkiye'nin Karadeniz'e olan kıyıları içersinde çayınızı yudumlayıp güneşin batışını seyredebileceğiniz en güzel yer. Amasra kalesinin etrafında çay bahçeleri ve balık lokantaları bulunuyor. Burada en taze balık çeşitlerini bulabilirsiniz. Doğuya doğru Sinop'a doğru uzanan sahil yolunda yer alan plajlar ve küçük köyler de görülmeye değer."
Listenin ilk sırasında Ukrayna'nın Kırım yarımadasındaki Shelniko sahil bölgesi gösterilirken, ikinci sırada Bulgaristan'ın UNESCO tarafından koruma  altına alınan Türkiye sınırına da
çok yakın şirin kasabası Nessebar var.Romanya'nın Bulgaristan sınırındaki küçük Vama Veche Köyü ise üçüncü sırada..


Dağların kayalara, buse attığı yerde, ağarırken tanyeri bulutlar perde perde, güneşin tutulduğu, ufuk altın kemerde, dalgalarıyla deniz, beyaz dantel örer de, yosun kokularıyla serin rüzgâr eser de, Çeşm-i cihan Amasra, Fatih kokar seherde...
Masmavi Karadeniz, yakamoz ışıltısı, kamaştırır gözleri, güneşin pırıltısı, dağların Akarsu’yu, Barış’ın şırıltısı. Yeryüzüne minyatür cennetin yansıması, ruhları dinlendiren, asudelik deryası, yeşil orman, mavi gök, engin deniz dünyası...


AMASRA SALATASI
Türkiyede nam salmıştır. Meşhurdur. Bir markadır. Google'da (Amasra Salatası) yazarak araştırılırsa 54.000'den fazla sitede adı geçtiği görülecektir. Hatta Amasra Salatası, Amasra dışında, özellikle Ankara'da birçok lokantanın Menü'sünde veya Fix Menüsünde aynı isimle yer almakta ve AMASRA BALIK-SALATA Lokantaları açılmaktadır. Amasra Salatası bir sanatkar özeniyle hazırlanarak, çatal batırmaya kıyamayacağınız bir sanat eseri olarak size sunulur.. Yöresel, 20'nin üzerinde malzeme ile yapılan Amasra Salatasına meşhur dedirten ise; önce lezzeti, sonra lezzeti veren malzemelerin kullanım sırası ile hazırlanış ölçüsü ve biçimi ile malzemeleri düzenli şekilde alta saklayarak, havuca ve turpa ilginç desenler verillip, enfes bir görüntüye dönüştürülmek suretiyle en üste yerleştilerek, göze hitap etmesinde gösterilen ustalıkta yatmaktadır. Ustalara lezzetinin sırrını sorarsanız söylemekten kaçınırlar. Hatır için söyleseler bile, mutlaka gizli bir eksiği vardır. Hadi size lezzette ve damak tadında en büyük etken bir  tüyo vereyim:Yağ, sirke, limon karışımı ayrı bir şişede iyice çalkalanıp;en son tuz ilave edilerek kullanılmalı. Amasrada, kokusunu hissettiğiniz her balık lokantasında, meşhur Amasra Salatası olmadan yemeğe başlanmaz. Aslında balık gelinceye kadar salatadan eser kalmıyor ya... 



Amasra denince akla salatadan sonra balık gelir. Çünkü Amasra, her mevsim taze balık bulunabilen bir balık krallığıdır. Amasra'da pişirilen balığın tadını başka bir yerde zor bulursunuz.. Giderseniz ve balık yemeden dönerseniz, Amasra'ya gitmiş sayılmazsınız. Balık seçimi size kalmış, ama, mevsimlik taze balık  önerilir... 


Amasra'nın yöresel tatlısı…
Ballı Cevizli Manda Yoğurdu


ÇEŞM-İ CİHAN AMASRA...
Amasra, Türkiye'nin Karadeniz'e olan kıyıları içersinde çayınızı yudumlayıp güneşin batışını seyredebileceğiniz en güzel yerdir.. Şehir ve iş yaşantısının içinden ufak bir kaçamaktır denize ve doğaya... hem İstanbul hem de Ankara’lılar için yazın ve baharın huzur yeridir.. Amasra, eşsiz doğası, denizi ve vazgeçilmez salatasıyla ünlüdür.. Ankara'dan yolculuk yapanlar için 300 km, İstanbuldan yolculuk yapacak olanlar için 435 km'dir...
Fatih Amasra'yı fethettiğinde söyle dedi: Lala Lala Çesm-i Cihan (dünyanın gözü) buramı ola…


Bazen gitmek ister ya insan, gelişi güzel... ''Sadece'' gitmek... İşte orası, böylesi gitmeler için ne de güzel bir bahane...






TAVŞAN ADASI..
Tavşan Adası'nda Bizans dönemine ait kilise kalıntılarına rastlanmaktadır. Buradaki tapınak Osmanlı zamanında uzun yıllar boş kalmış  ve kendiliğinden yıkılmıştır. Döşeme mozaiklerini ve temellerini ise defineciler sökmüşlerdir. Burasının bir narteks ile köşe odalara ve apsitlere yer verilerek orta mekanda haç planı sağlanmış bir kilise olduğu tahmin edilmektedir. Büyük Ada'nın Amasra'dan 150-200 metre kadar açıkta ve her türlü havada kolayca gidilip gelinemeyecek bir konumda olması dikkate alındığında burada yanındaki binalarla küçük bir yapıda manastır külliyesinin olduğu söylenebilir. Bu manastıra adanın güneybatı eteğinden başlayıp tepeye doğru devam eden kaya basamaklarından cıkılıyordu. 8. yy. başında Ortodoks Patriği olan Kyros'un burada uzunca bir zaman yaşadığı saptanmıştır..




KUŞKAYASI ANITI..
Kuşkayası Anıtı  Amasra - Bartın karayolu üzerinde, Amasra’ya 4 km uzaklıktaki Kuşkayası mevkisindedir.Roma İmparatoru T. Germanious Claudius zamanında Doğu Eyaletleri İnşa Ordusu Komutanlığı yaptıktan sonra yaşam boyu Bitinya -Pontus Valiliğine atanan Gaius Julius Aguilla tarafından M.S. 41-54 yıllarında yaptırılmıştır. Roma yol ağının bir parçası olan ve İmpa­ratorun anısına yaptırılan bu anıt; yufka kabartma tekniğiyle kayalara oyulmuş Kral heykeli ve Roma Hakimiyet Kartalı ile birbirini tamamlayan  iki  kitabe,  oturma  sedirleri ve kaya nişlerini kapsamaktadır. Anıta ait , Kral Heykeli ve Hakimiyet Kartalı’nın başları tahrip olmuştur. Birisi kral figürünü çevreleyen Niş’in üstünde, diğeri kabartmalardan uzakta ve batıda bulunan birbirini tamamlayan kitabelerde; “Devletlerarası barışın ve dostluğun anısına, İmparator Germanious’un yüceliği için G.J.Aguilla yaptırdı” ifadeleri bulunmaktadır. 




16 yorum:

N.Narda dedi ki...

Şimdi benim, yeri geldiğinde etrafımdakilere söylediğim bir söz vardır : Bana bir gezi programı yaptırsınlar Tv'de, maaş filan istemiyorum, derim. Bu gezi sevgim hakkında bir fikir vermiştir. Gelelim fotoğraflara: Bunlar düpedüz kıskandırmak için böyle güzel çekilmiş olmalı! Yine de teşekkür ederiz bu güzel fotoğraflar ve anlatım için:)

Gezi/yorum... dedi ki...

N.Narda, gezmek için hiç bir zaman geç değil bence.. senin mavikalemine, kendi objektifinden mavi resimler yakışır...

emelo dedi ki...

Ben de Amasra'ya bayiliyorum. Orayi yillar once annemler kesfetti ve miik de bir ev aldilar. Bazen haftasonlari kitaplari dvdleri alip oraya kaciyoruz. Oyle guzel oluyor ki - bayiliyoruz.. Sen de cok guzel anlatmissin..

Gezi/yorum... dedi ki...

emelo; teşekkürler inanılmaz huzur dolu bir yer amasra.. sen şanslısın sık sık gidiyorsundur negüzel eviniz varmış orada..

yuri dedi ki...

balıkta gözüm kaldı :)

Gezi/yorum... dedi ki...

Eda Kcks; Sırf Balık ve salata için Amasraya gidilir, gitmediysen tavsiye ederim gitmeni :)

mrtha dedi ki...

amasra harika bir yer bencede o salatası balığı herşeyinin tadı aynı zaten :)

sokak dedi ki...

amasranın yerel tatlısı ne kfa karıştırıcıymış yahu. bakarken önce revani diye ilerlerken tatlı yazısını gördüm tamamdır dedim sonra manda yoğurdunu görünce aaa adamlar tatlı görünümlü yoğurt yapmışlar diyip şaşırırken tekrardan tatlı olduğunu farkettim. neyse çok ilginçmiş. daha ilginci ben oralara gittim ama böyle birşeyden haberdar olmadım. o da bana kayıp yazılsın =)

Gezi/yorum... dedi ki...

@Gök; balık ve salata, manzara ve deniz ile birleşince sinerji oluyor :)
@sokak; Bildiğin manda yoğurdunun üstüne bal döküyorlar adı tatlı oluyor işte :)

Ful yaprakları dedi ki...

fotoğraflara bakınca hayran kaldım.
ben oraya daha önce gitmedim , baharın gelmesi gecikmezse güzel planlar var kafamda, bakalım :))

Sumeyye dedi ki...

bu fotoğraftaki balıklar sardalya mı? Şu an balık krizi geçiriyorum gördüğümden beri

EV DEKORASYON HOBİ dedi ki...

Amasra'ya ilk 1968 yılında gitmiştim.Doğal güzelliğini hala koruyor...Fotoğraflar ve anlatımınız çok güzel.Bu güzel paylaşım için teşekkürler..Sevgiler.Aida

Gezi/yorum... dedi ki...

@Ful yaprakları; Hala gitmediysen amasraya gitmek için acele etmelisin :)
@Sümeyye; Balıklar istavritti ve çok lezzetliydi, bu gün balık yemen sana vacip oldu :)
@Ev dekorasyon hobi; Beğenin için teşekkürler evet hala çok güzel..

Unknown dedi ki...

Merhabalar,

Ben Esen. Kulturturlarionline.com adında amatör bir sitem var. Burada kültür turları ve yurtiçi – yurtdışı kültürel yöreler ve mekanlarla ilgili, ya da sizin gibi gezginlerle ilgili sıklıkla özgün ve değişik haberler girmeye özen gösteriyorum. Bu tür gezgin ruhların tanıtılması gerektiğine inanıyorum.

Sitemi yazarken ticari bir amacım yok, işten arta kalan zamanlarımda ilgilenmeye çalışıyorum. Aslında domain’i 2008’de almıştım ama gerçek anlamda ilgilenmeye yeni başladım diyebilirim.

Sizin sitenizi gördüm ve oldukça beğendim. Düşündüm ki acaba ben sizin sitenizi, ya da gezilerinizden birini tanıtan bir yazı yazıp kendi sitemde girsem, siz de benim siteme link verir miydiniz? Cevabınızı bekliyorum.

Daha önce de böyle çalıştım başka benzer sitelerle. Bu siteler arasında:

kultursanatportali.com
tvitamini.com
hangimoda.com
buyukkeyif.com
toplumdusmani.com

gibi siteler de var. Ayrıca eksisozluk, itusozluk gibi sözlüklerde de blogumdan bahsediliyor.


İyi günler dilerim
Esen Akyüz
http://www.kulturturlarionline.com

not: balık ve salata harika görünüyor : )

Füsun dedi ki...

Çekimleriniz birbirinden güzel. Harika çalışmalar. Ellerinize sağlık...

Gezi/yorum... dedi ki...

@Füsun; Teşekkürler beğenin için..